Co to jest SEO i dlaczego jest tak ważne?

Pozycjonowanie stron, optymalizacja witryny, działania SEO na stronie, to pojęcia, które bardzo często można usłyszeć w świecie marketingu internetowego. Każdy, kto chce, aby jego strona internetowa, sklep, czy też firma zaistniała w sieci musi je znać i dokładnie wiedzieć, w jaki sposób je wykorzystywać.

  1. Co to jest SEO?
  2. Co wchodzi w skład działań SEO?
  3. Dlaczego SEO jest ważne?

Co to jest SEO?

SEO to skrót od angielskich słów Search Engine Optimization, które w Polsce oznaczają optymalizację witryny internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Wprowadzenie działań SEO ma na celu wypozycjonowanie danego serwisu na jak najwyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Przez organiczne lub też naturalne wyniki rozumie się wszystkie te, które nie są sponsorowane za pomocą reklam.

Należy także wspomnieć, że SEO nie jest procesem jednorazowym i wymaga nieustannej pracy, a także stałego monitorowania, gdyż trendy w wyszukiwarkach nieustannie się zmieniają. Ponadto Google oraz inne wyszukiwarki bardzo często wprowadzają zmiany w swoich algorytmach, do których należy dostosowywać treści na stronie internetowej, które są w głównej mierze odpowiedzialne za pozycję witryny. Poza tym nie bez znaczenia jest także tworzenie stron przyjaznych dla urządzeń mobilnych, z których ludzie coraz częściej korzystają.

Co wchodzi w skład działań SEO?

W skład działań SEO można przede wszystkim wyróżnić:

  • pozycjonowanie – czyli działania off-page
  • optymalizację – czyli działania on-page

Bardzo często w języku polskim oba te działania są postrzegane jako zamiennik terminu SEO. Pierwsza grupa to działania prowadzone poza obrębem strony internetowej, natomiast druga jest stricte z nią związana.

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych polega na pozyskiwaniu wartościowych odniesień z zewnętrznych serwisów (np. blogów), które mają treści o zbliżonej tematyce. Takie działania często określane są jako link-building i podejmowane są poza docelową witryną internetową. Chcąc podjąć takie czynności, należy przede wszystkim zwrócić na jakość treści znajdującej się w serwisie, gdzie zostanie umieszczony link do naszej strony.

Optymalizacja stron internetowych

Optymalizacja stron internetowych polega na podejmowaniu działań na prowadzonej stronie internetowej. W ich skład wchodzi między innymi stałe monitorowanie i poprawianie parametrów, na które szczególną uwagę zwracają roboty wyszukiwarek. Ponadto działania te mają także sprawić, że strona stanie się znacznie bardziej przyjazna użytkownikom, którzy ją odwiedzają. Dzięki temu będą na niej spędzać więcej czasu, co również przełoży się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja opiera się głównie na zmianach w treści znajdującej się w serwisie oraz kodzie HTML witryny.

Dlaczego SEO jest tak ważne?

Niegdyś listy wyników w wyszukiwarkach opierały się na podstawowej analizie słów kluczowych, które znajdowały się na stronach internetowych. Prowadziło to do absurdalnych sytuacji, gdzie treści były bardzo niskiej jakości, ale za to naszpikowane frazami kluczowymi. Dla użytkownika szukającego odpowiedzi na konkretne zagadnienie nie były one wartościowe, bo ich tam nie było.

Wraz z biegiem czasu algorytmy były ulepszane, co doprowadziło do tego, że roboty zaczęły zwracać większą uwagę na wartościowy content, jakość podlinkowanych stron oraz czas użytkownika spędzony w witrynie. Obecnie parametry Google są tak ustawione, że zwracają uwagę nie na kilka, ale na kilkaset bardzo istotnych czynników, które nieustannie się zmieniają. Zasady, które określają jakie czynniki są obecnie najważniejsze, podawane są w dokumencie “wytyczne Google dla webmasterów”.