Trendy w e-commerce w 2020 roku

Właściciele sklepów internetowych każdego roku muszą mierzyć się z podejmowaniem decyzji, które mają wpłynąć na rozwój działalności. Wybranie trendów w e-commerce to główne zadanie do wykonania na nowy rok, jednak trudno jest skupić się na wszystkich, chociażby z tego względu, że opierają się na technologii. A ta jak wiadomo – ciągle się rozwija i zaskakuje. Warto jednak zwrócić uwagę na najsilniejsze trendy, które będą panować w 2020 roku.

  1. Zakupy mobilne, czyli M-commerce.
  2. Media społecznościowe przyszłością sklepów internetowych
  3. Marketplace i korzyści z niego płynące
  4. Analiza danych w e-commerce
  5. Innowacyjne formy płatności

Zakupy mobilne, czyli M-commerce

Umiejętność przewidzenia trendów w e-commerce pozwala stworzyć strategię, która w dwunastomiesięcznej perspektywie przyniesie duże zyski. Rzecz jasna nie jest to żaden gwarant, gdyż nieustanny rozwój technologii może spowodować ich zmianę. Co do zakupów mobilnych jednak nie ma wątpliwości. Były, są i będą jednym ze sposobów zakupów różnego rodzaju towarów i usług.

Sprzedaż przez urządzenia mobilne z miesiąca na miesiąc rośnie, o ile strona sklepu jest do tego przystosowana. Ponadto coraz więcej firm decyduje się na wypuszczenie na rynek swoich aplikacji ułatwiających robienie zakupów przy pomocy telefonu. Proste i wygodne rozwiązanie sprawia, że potencjalni klienci chętniej korzystają z tego typu opcji. Nie zapowiada się natomiast na to, aby ten trend w e-commerce w 2020 roku się zmienił.

Za potwierdzenie tej tezy mogą posłużyć dane z 2016, które mówią o tym, że spędzanie wolnego czasu z telefonem w ręce i przeglądaniu ofert sklepów wynosiło 28%, a w roku ubiegłym już 47%. Różnica znacząca i świadcząca jednocześnie o tym, że e-commerce wkracza na urządzenia mobilne coraz śmielej.

Media społecznościowe przyszłością sklepów internetowych

W ostatnim czasie właściciele wielu platform społecznościowych postanowili je znacząco rozszerzyć dodając sprzedawcom  możliwość oferowania produktów swoim klientom przy pomocy odpowiednich narzędzi i rozwiązań. Chodzi tutaj głównie o marketplace’y dostępne na najpopularniejszych portalach oraz płatne reklamy, które prowadzą bezpośrednio do produktu i koszyka zamówień.

Najczęściej sprzedawcy wykorzystują narzędzia oferowane przez Facebooka. Powód? Są to media, za pomocą których można dotrzeć do największej liczby klientów. Ponadto odpowiednie opcje pozwalają trafić do grupy osób, które będą zainteresowane oferowanymi towarami. Równie efektywne są reklamy na portalach typu Instagram, Pinterest, czy Twitter, które zrzeszają miliony użytkowników.

Do zwiększenia sprzedaży przyczyniają się także influencerzy, którzy cieszą się dużą ilością fanów. Przy ich pomocy można wypromować produkt równie skutecznie, a niekiedy nawet znacznie efektywniej, gdyż bardzo często recenzje są prowadzone w postaci vlogów zachęcających do dokonania zakupu.

Marketplace i korzyści z niego płynące

Właściciele sklepów internetowych są świadomi tego, że obecnie samo istnienie w sieci nie wystarczy. Strona internetowa może generować zyski, jednak potrzebne do tego jest jej odpowiednie i niekiedy kosztowne pozycjonowanie SEO, które nie daje gwarancji wzrostu sprzedaży.

Rozwiązaniem w tym przypadku są marketplace’y, które mają ogromny zasięg. Ponadto mają one korzystny wpływ na widoczność sklepu w wyszukiwarce Google oraz dają możliwość konkurowania z innymi sprzedawcami z tej samej branży. Należy także wspomnieć, że obecność na tego typu portalach daje korzyść w postaci social proof, czyli społecznego dowodu słuszności. Mając wiele pozytywnych komentarzy od kontrahentów warto je umocnić posiadaniem konta w popularnym marketplace’ie.

Oczywiście jednym z najczęściej wykorzystywanych do tego typu sprzedaży platform jest Facebook, na którym można sprzedawać produkty i usługi, dzięki opcji Marketplace. Odpowiednie wybranie targetu znacząco wpływa na podaż. Ponadto jest to świetne rozwiązanie dla mniejszych przedsiębiorców, których nie stać na założenie strony, a już tym bardziej na wykupienie reklam Google Ads.

Innowacyjne formy płatności

E-commerce nie mogłoby istnieć, gdyby nie było możliwości płatności przez internet. Klienci szczególną uwagę zwracają na udogodnienia, które oszczędzają ich czas oraz oferują bezpieczne rozwiązania. Potwierdzeniem tego mogą być wyniki z raportu GEMIUS, które mówią o tym, że tylko 47% kupujących skorzystałoby z zapłaty gotówką przy odbiorze zamówionego towaru.

Wiele sklepów już na starcie stara się zainwestować w bramki płatności, które sprawią, że klienci chętniej będę dokonywać zakupów w ich sklepie. Ponadto trendem w e-commerce na 2020 rok z pewnością będą płatności odroczone, które umożliwiają uiszczenie zobowiązania za zamówiony towar dopiero po 30 dniach, a po upływie tego czasu nawet rozłożenie na roczne raty.

Analiza danych w e-commerce

Trendy e-commerce w 2020 roku nie mogę nie opierać się na szczegółowych analizach danych zbieranych przez pewien okres czasu. Dzięki temu sprzedawcy są w stanie określić:

  • z jakich ofert korzysta klienta
  • kim jest idealny klient
  • co jest przyczyną porzucania koszyków
  • jaka reklama daje najlepszą konwersję
  • czy sklep internetowy jest przyjazny dla klienta

Odpowiadając na te wszystkie pytania sprzedawca może znacząco podwyższyć poziom sprzedaży i zysków z niej prowadzonych. Uzyskane dane trzeba jednak w pierwszej kolejności porównać z wynikami analiz z lat poprzednich. To jedyny sposób, który pomoże określić, czy rozwój biznesu e-commerce idzie we właściwym kierunku oraz w jakich sferach należy nanieść odpowiednie poprawki, aby sklep przynosił jeszcze większe dochody.